Neptun kód: |
BTANN101MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Integrált
készségfejlesztés 1. |
Láng Viktória |
Láng Viktória |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Integrated skills 1. |
Hétfő: 10:00-12:00, Szerda
: 10:00-12:00 Csütörtök
: 10:00-12:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
Gyakorlati jegy |
2 |
2 |
- |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
Az alapképzési időszak
alatt a nyelvgyakorlat célja a hallgatók komplex nyelvi fejlesztése. A kurzus
négy modulra épül, amelyek mindegyike speciális készségekre koncentrál. A
beszélt nyelvi produkcióra és értésre irányuló komponens a hallgatók
általános kommunikatív készségeit fejleszti; az olvasási és szókincsépítési
feladatok elősegítik az intenzív szókincsbővítést, valamint a sokoldalú
olvasási készségek kialakítását. A kreatív írás fő célja az írás folyamatának
tudatosítása és az alapvető műfajok elsajátítása; míg a negyedik komponens az alapvető nyelvtani,
nyelvhasználati ismereteket összegzi és mélyíti el. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Orientáció 2. Élet a cirkuszban: Circus life, Nyelvtan:
Verb patterns (transitive and intransitive) 3-4 Modern Művészetek; Nyelvtan: Word formation: suffixes 5. Gazdagok és szegények , Rich kids,
Nyelvtan: Adverbs of manner and noun phrases 6. Hallás utáni szövegértés: ‘An alien?’,
Nyelvtan: Modals 7. Ünnepek , Nyelvtan: Verb tenses 8. 1. Zárthelyi dolgozat 9-10.Házasság, család ‘The
universal migraine’, Nyelvtan: Noun
collocations, similes (like/as…as) 11.12. Hallás utáni szövegértés: ‘Messages’,
Nyelvtan: Gerund vs. Infinitive 14. 2. Zárthelyi dolgozat 15. Értékelés |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
2 zárthelyi dolgozat, aktiv
órai részvétel |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Acklam, R. 2001. Gold
Advanced. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Thomson, A. J. & Martinet, A.V. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN102MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Nyelvhelyesség |
|
Dr. Lénárt Levente |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Use of English |
Hétfő
10-11, 12-13, szerda
10-11 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
nappali |
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
aláírás, gyakorlati jegy |
1 |
1 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A kurzus célja, hogy az
elsőéves hallgatókat segítse a mai angol nyelv nyelvtanának tudatos
elsajátításában. A szemináriumokon a hallgatók különböző típusú feladatok és
szövegek segítségével ismerkednek a nyelv szabályaival és struktúráival. A
tárgyalt témák a következő kérdéseket ölelik fel: A mondat igei része, az
igeidők használata. A modális igék jelentései,
igéből és határozószóból álló állandósult szókapcsolatok, a vonzatos igék. A
főnévi igenév, a gerundium (igei és névszói sajátosságai), az igenevek. A
szenvedő szerkezet, a függő beszéd, az egzisztenciális mondatok. A főnévi
csoportok, a főnevek és a megszámlálhatóság; a névelőhasználat, a névmások. A
mellékmondatok típusai, a mondatfajták (kérdő, felszólító, felkiáltó és
szabálytalan mondatok), a behelyettesítés, a mondatkapcsolás, az összetett
mondatok, a névszói és határozói mellékmondatok. A kötőszavak használata. A
tárgyalt témák sorrendje és súlyozása a tanulócsoport szintjének és
igényeinek megfelelően módosulhat. A kurzusvezetők elsősorban a problematikus
területekre kívánnak koncentrálni. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
hét: Present
simple and present continuous, Present perfect and past simple,Present perfect
and past simple: adverbs used with these
tenses 2. hét: Past continuous and past simple,Present
perfect and present perfect continuous,Past perfect
and past simple
Past perfect and past
perfect continuous
3. hét: Will and going to;
shall,Present
continuous for the future and
going to,Present simple for the future 4. hét: Future continuous,Be to + infinitive, future perfect, and future perfect
continuous,The future seen from the
past (was going to, etc.) 5. hét: Should and ought to,Will and
would: willingness, likelihood and certainty,Will and would: habits,
used to,May, might, can
and could: possibility 6. hét: Can, could, and be able to: ability,Must and have
(got) to,Need(n't), don't
have to and mustn't Permission,
offers, etc. 7. hét: Mid – term paper (írásbeli számonkérés I.) 8. hét: Linking verbs: be,
appear, seem; become, get, etc. Have and
have got; have and take, Do and make
9. hét: Forming passive sentences,Using passivesVerb
+ -ing or to-infinitive: passive forms, Reporting with passive verbs 10. hét: Verbs with and without
objects, Verb + to-infinitive or bare infinitive, Verb + to-infinitive or -ing?Verb + -ing 11. hét: Verb + wh-clause, Have/get something done; want something
done, etc. Verb + two objects 12. hét: Reporting statements (1): that-clauses, Reporting statements (2): verb tense in
that-clauses Reporting statements (3): verb tense in
the reporting clause; say and
tell; etc. 13. hét: Reporting offers, suggestions, orders, intentions, etc. Should in
that-clausesModal verbs in reporting 14. hét: End –
term paper (írásbeli
számonkérés II.) |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
teszt és szemináriumi
dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Hewings, Martin; Advanced Grammar in Use.
CUP , Cambridge, 1999 ISBN 0 - 521 - 498694 Blackman, Daniel; Phrasal Verbs, Igék és
vonzatok. Corvina Kiado Kft. Budapest, 1997 ISBN
963- 13- 4432- 0 Swan, Michael; Practical English Usage. OUP,
Oxford, International Student's
Edition 2000 |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Dooley, Jenny- Evans, Virginia Grammarway 4.
Express Publishing, Swansea,
1999 ISBN 960- 361- 162- X Leech, Geoffrey - Svartrik Jan A
Communicative Grammar of English. Longman, New- York
1994 ISBN 0- 582- 08573- X - PPR |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
Neptun kód: |
BTANN103MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Szövegértés és íráskeszség- fejlesztes 1. |
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
Magnuczné dr. Godó
Ágnes, dr. Bánki Dezső |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Reading & Writing 1 |
Kedd 12-14, szerda 10-12, csütörtök 15-17 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
- |
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
Szem. |
Gyakorlati jegy |
2 |
2 |
- |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A szövegértési készség és a
szókincs fejlesztését célul kitűzve ismét különböző szövegtípusok (általános
témájú szövegek, újságcikkek, rövid tudományos cikkek stb.) olvasására és
elemzésére kerül sor. A hallgatók e szövegeket otthon elolvassák, majd a
szemináriumon elemzik és megvitatják a témákat. Három írásbeli munkát kell elkészíteniük (érvelő,
elemző esszéket ill. recenziókat), amelyekben képesek egy-egy témáról
véleményt formálni és azt effektív módon angolul megfogalmazni. A következő
nyelvtani struktúrák kerülnek előtérbe: igeidők, idiómák. Cél, hogy a
kifejező képesség hatékony fejlesztése valamint az, hogy a hallgatók az év
végén sikeresen letegyék az Alapvizsgát. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1. hét: Bevezetés 2. hét: Szöveg létrehozása 3. hét: Téma: Kultúra 4. hét: Komparatív és
kontrasztív esszé 5. hét: Közös csoport javítás és szerkesztés 6. hét: Szókincsfejlesztés:
idiómák I. 7. hét: Téma: a média,
filmek 8. hét: Beszámoló készítése 9. hét: Szövegelemzés 10. hét: Téma: a munka
világa 11. hét: Elbeszélő írás 12. hét: Téma:
reklámszövegek 13. hét: Ok és okozati
esszé 14. hét:
Szókincsfejlesztés: idiómák II. 15. hét: Összefoglalás, értékelé |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
|
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Datesman, Maryanne, et al. American
Ways: An Introduction to American Culture. 2nd ed. Saddleback, NJ: Prentice Hall, 1997.
Foley, M., & Hall, D. Distinction, English for
Advanced Learners. Harlow: Longman, 1999.
Spack,
Ruth. Guidelines:
A Cross-Cultural Reading/
Writing Text. New
York: Cambridge UP, 1998. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Heffernan, J.A.W. & Lincoln, J.E.. 1986. Writing.
A College Handbook. Raimes, A. 1996. Keys for
writers. Rooks, G. M. 1999. Paragraph power. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
Neptun kód: |
BTANN104MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Hallás utáni
szövegértés / Beszédkészség 1. |
Láng Viktória |
Láng Viktória |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Listening / Speaking 1. |
csütörtök: 12:00-14:00 Péntek: 10:00-12:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
Szeminárium |
Gyakorlati jegy |
2 |
2 |
- |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A tantárgy célja, hogy
lehetőséget biztosítson a hallás utáni szövegértés célzott gyakorlására,
valamint megismertesse a hallgatókat olyan technikákkal és stratégiákkal,
amelyek segítségével könnyebben kiszűrhetik és rögzíthetik a hallott
információt. A félév során különleges hangsúlyt kap az előadás jellegű
szövegek értése és feldolgozása, amely alapvető előfeltétele a további
tanulmányoknak. Az előadás viszonylag formális, szerkesztett műfaj, amelynek
célja a tematikus információ átadás, tehát a szöveg megértése csupán a
folyamat első fázisa, amelynek az információ lejegyzésével kell folytatódnia.
Ezért lényeges a jegyzetelésnek, mint komplex tanulási stratégiának a
fejlesztése, amely magába foglalja az információ megértését, a szőveg szerkezetének és fő gondolatának kiszűrését, az
információ röviditett összefoglalását,
átalakítását, valamint szerkesztett vizuális reprezentációját. A kurzus során a
hallgatóknak alkalma nyílik a gyakorolni a hallot
szöveg információ tartalmának minél hatékonyabb rögzítésére. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1. Orientation; Listening skills 2. ’Looking at lecture
transcripts’ – a mindennapi beszélt nyelv és
formális nyelv (pl előadás) közti alapvető különvségek 3. ’Amnesty international’ – Bevezetés és konkluzió 4. ’How to deal with
stress’ 5. Zárthelyi dolgozat 6-7. ’Acid rain’. Ok-okozati összefüggések 8-9. ’Archeological dating method’ 10. Zárthelyi dolgozat 11. ’How to look at
art’. 12-13. ’Hall’s classification of cultures’. 14. .Zárthelyi
dolgozat 15. Evaluation |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
3 zárthelyi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Lebauer,R.S. 2000. Learn to Listen, Listen
to Learn.White
Plains, NY: Prenticw Hall
Regents. Longman |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Numrich,C. 2000. Raise the Issue. White
Plains, NY: Prenticw Hall
Regents.Longman
Beglar,D.& MurrayN.2002.Contemporary topics 3. White Plains, NY: Prenticw Hall Regents.Longman |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN105MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Bevezetés a
brit történelembe |
Láng Viktória |
Láng viktória |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Introduction to British History |
Szerda 14:00-15:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
előadás |
Kollokvium |
1 |
1 |
- |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A kurzus célja, hogy
áttekintést nyújtson a Brit szigetek és Írország népeinek történelméből a
kezdetektől a 20. század első feléig. Jóllehet a meghatározó erő ezen
országok között Anglia, az utóbbi időkben tanúi lehetünk az angol-centrikus
megközelítés háttérbe húzódásának. A történészek egyre fontosabbnak tekintik
Wales, Skócia és Írország nemzeti identitásának a hangsúlyozását és az azt
formáló események tárgyalását. A kurzus ezeket
az eseményeket kiegészíti Anglia/Nagy Britannia világtörténelmi szerepének
tárgyalásával, és a Brit birodalom létrejöttével és ’bukásával’,
a Brit Nemzetközösség kialakulásával, a 20.századi dekolonizációs folyamattal
és egy új világtörténelmi szerep keresésének megnyilvánulásaival. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Bevezetés
a történelemtudományba , Földrajzi áttekintés 2.
A
kezdetek: kelták,
rómaiak 3.
A
sötét Középkor : , Bede,
korai kereszténység Britanniában és Irországban 4.
Megszállók
és településeik:
Angles, Saxons, Jutes, Vikings 5.
A
Normann Hódítás 6.
A
Skót királyság és az
Angol királyság konfliktusa 7.
Írország
és az Angol
királyság konfliktusa ‘Beyond the
Pale’ 8.
A
Reformáció angol útja 9.
A
protestantizmus terjesztése Írországban 10. A szabadságharc; a ‘ Dicsőséges
forradalom 11. Nagy Britannia az ipari forradalmak
korában 12. A Viktóriánus
Anglia, Nagy Britannia a 19 és 20 század fordulóján 13. Nagy Britannia részvétele a két
Világháborúban 14. A ‘ Birodalom vége; A
Brit Nemzetközösség 15. Nagy Britannia az 1950-es, 60-as években |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Aláírás szerzés feltétele: zárthelyi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Morgan,K. Oxford
History of |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Lyndon,J. The Making
of Lee, S.J. Aspects of British
Political History 1914-1995. 1996. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
Neptun kód: |
BTANN106MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Bevezetés a brit történelembe |
Láng Viktória |
Láng Viktória |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Introduction to British History |
Hétfő: 14:00-15:00 Péntek: 8:00-9:00, 9:00-10:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
Szeminárium |
Gyakorlati jegy |
1 |
1 |
- |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
Az előadások betekintés nyújtanak ezen események hátterébe,
de részletes ismertetésre a rendelkezésre álló
keretek nem adnak alkalmat, erre az
előadást követő szeminárium keretei között van lehetőség, ahol a hallgatók saját olvasmányaikon keresztül
fejlesztik nyelvi és ténybeli tudásukat valamint kiselőadás formájában
elmélyülnek és számot adnak egy az általuk választott témában. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1. Bevezetés a történelemtudományba , Földrajzi áttekintés 2. A kezdetek: kelták, rómaiak 3. A sötét Középkor : , Bede, korai
kereszténység Britanniában és Irországban 4. Megszállók és településeik: Angles, Saxons, Jutes, Vikings 5. A Normann
Hódítás 6. A Skót királyság
és az Angol
királyság konfliktusa 7. Írország és az Angol
királyság konfliktusa ‘Beyond the
Pale’ 8. A Reformáció
angol útja 9. A
protestantizmus terjesztése Írországban 10.A szabadságharc; a ‘
Dicsőséges forradalom 11.Nagy Britannia az ipari
forradalmak korában 12.A Viktóriánus
Anglia, Nagy Britannia a 19 és 20 század fordulóján 13.Nagy Britannia részvétele a
két Világháborúban 14.A ‘ Birodalom vége; A
Brit Nemzetközösség 15. Nagy Britannia az 1950-es, 60-as
években |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Kiselőadás egy választott témából Zárthelyi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Lyndon,J. The Making
of Lee, S.J. Aspects of British
Political History 1914-1995. 1996. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Williams,G. 1985. When
was Harvie,C. 1995. Pearce & Stewart. 1996. British Political History 1867-1995.
Routledge Colley,L. 1992. Britons,
Forming the Nation 1707-1837. Pimlico |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
Neptun kód: |
BTANN107MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
A angol kiejtés alapjai |
|
Szabóné dr. Papp Judit |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
The Basics
of Phonetics |
Kedd 12:00-13:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
előadás |
kollokvium |
1 |
1 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A félév során a hallgatók
megismerkednek a fonetika és a fonológia alapfogalmaival, eszköztárával. A
nemzetközi fonetikai ábécé mint a hangjelölés
eszköze. A hangképzés vizsgálata. A hangképző szervek anatómiája és
funkciója. A magánhangzók képzése. A magánhangzók csoportosítása és a
csoportok közös jellemzői. A magánhangzók leírása egyenként. A magánhangzók allofónjai. Kitekintés a mássalhangzókra. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.A
fonetika helye a nyelvtudományon belül 2.A fonetikai
vizsgálódás köre és eszközei, a nemzetközi fonetikai ábécé (IPA) 4. szótag, a hanglejtés 7.A magánhangzók,
a mássalhangzók 5.Az elölképzett magánhangzók 6.Az elölképzett magánhangzók 7.A hátulképzett magánhangzók 8.A hátulképzett magánhangzók 7.A schwa és a centrális magánhangzók 8.A diftongusok 9.A diftongusok 10.A
diftongusok 11.A
triftongusok 12.A
magánhangzók összefoglalása 13.Az
angol és a magyar magánhangzók 14.Az
angol és a magyar magánhangzók 15.Zárás,
értékelés |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
2 zárthelyi dolgozat, aláírás |
||||||
Fontosabb kötelező irodalom
jegyzéke: |
||||||
András
László and Stephanides Károlyné. Phonetics and phonology : [university textbook]. Bp. : Tankvk., ©1969. pp. 1—100 ISBN
963-17-6628-8 Pintér
Tamás. English phonetics and
phonology = Angol fonetika és fonológia. Bp. : Tankvk., © 1976. pp. 1—56 J 11-890 [tanárképző főiskolai jegyzet] |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Kovács János és Siptár Péter. Újra angolra hangolva :
az angol kiejtés könyve. Budapest : Helikon
Nyelviskola, 2000. 407 p. : ill. ; Nádasdy, Tamás. Background to English Pronunciation. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2006. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
Neptun kód: |
BTANN108ALM |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
At angol kiejtés alapjai |
|
Szabóné dr. Papp Judit |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
The Basics
of Phonetics |
Hétfő:14:00-15:00 Kedd: 13:00-14:00 Szerda: 13:00—14:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
gyakorlati jegy |
1 |
1 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A szeminárium célja, hogy a
hallgatók elsajátítsák és gyakorolják a nemzetközi fonetikai ábécét. Az ábécé
elsajátítása csak eszköz a hangok leírásának. A hallgatók hallás után
azonosítják és jelölik a magánhangzókat (és a mássalhangzókat), gyakorolják a
magánhangzók kiejtését. A hallgatóknak el kell jutniuk a drilltől a tudatos
kiejtésig. Következetesen összehasonlítjuk az angol és a hasonló magyar
magánhangzókat. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
|
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
2 zárthelyi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Jones,
Daniel. English pronouncing
dictionary. 15th ed. Ed. by Peter
Roach and James Hartman. Cambridge : Cambridge University
Press, 1999. 578 p. : ill.
; Wells,
John Christopher. Longman
pronunciation dictionary.
Harlow :
Longman, © 1990.
xxviii, 802 p. : ill. ; ISBN
0-582-05383-8 |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
András László and Stephanides Károlyné. Phonetics and phonology : [university textbook]. Bp. : Tankvk., ©1969. pp. 1—100 ISBN
963-17-6628-8 Kovács János és Siptár Péter. Újra angolra hangolva :
az angol kiejtés könyve. Budapest : Helikon
Nyelviskola, 2000. 407 p. : ill. ; Nádasdy, Ádám. Background to English Pronunciation. Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2006. Pintér Tamás. English phonetics and phonology = Angol fonetika és fonológia. Bp. : Tankvk., © 1976. pp. 1—56 J 11-890 [tanárképző főiskolai jegyzet] Angol egynyelvű diákszótárak (Longman, Oxford,
Cambridge, Macmillan) |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN109MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Leíró nyelvtan |
|
Szabóné dr. Papp Judit |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Descriptive Grammar |
Hétfő: 11:00-12:00, 13:00-14:00 Szerda: 11:00-12:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A tárgy célja az angol
nyelvtani gyakorlatok során megszerzett, elsősorban gyakorlati ismeretekre
támaszkodva átfogó képet kialakítani az angol nyelvtan rendszeréről, valamint
képessé tenni a nyelvtanár szakos hallgatókat arra, hogy későbbi munkájuk
során saját tanítványaiknak el tudják magyarázni az angol nyelvtan
jelenségeit, azokat értelmezni, anyanyelvükkel összevetni képesek legyenek.
Célkitűzés továbbá a terminológiai rendszer megismertetése, s ezen keresztül
részben az elméleti nyelvészeti kurzusok (fonológia-morfológia, szintaxis,
szemantika) előkészítése, támogatása is. Ennek érdekében elsősorban a
legproblematikusabb területek tárgyalására kerül sor: szófaji kategóriákkal,
az igékkel, az igenevekkel, az összetett főnévi csoporttal, az egyszerű és az
összetett mondattal kapcsolatos ismeretek. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
|
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
2 zárthelyi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
András, L.,
& Stephanides, M. 1980. Angol leíró
nyelvtan. II. Alak- és funkciótan. Egyetemi tankönyv. Biber, D., Conrad, S., &
Leech, G. 2002. Longman Student’s Grammar of Spoken and Written English. Graver.D. 1995. Advanced English
Practice. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Budai L. 1994. English Grammar : Theory and Practice. 5. kiad. Quirk, R. , Greenbaum,
S., Leech, G. & Svartvik, J. Swan, M. 1996. Practical English Usage. Thomson, A. J. and Martinet, A. V. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN301MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Írásbeli kommunikáció 1.
|
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Written communication 1. |
Hétfő 12:00-13:00 Szerda: 12:00-13:00,13:00-14:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
Gyakorlati jegy |
1 |
1 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A kurzus célja megismertetni a hallgatókat
azokkal az írott műfajokkal, amelyekkel további tanulmányaik, illetve szakmai
életük során találkozhatnak (önéletrajz, levél, jelentés, esszék, stb.),
valamint bemutatni a szövegalkotás alapvető folyamatait és az általa
tükrözött kulturális különbségeket. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Orientáció 2.
Jelentkezés
állásra: Érdeklődő levél és CV 3.
Gondolatok
gyűjtése és csoportosítása 4.
Jelentésírás: adatgyűjtés
és bemutatás, adatok vizuális megjelenítése 5.
Témaválasztás,
fókuszálás, vázlatkészítés 6.
Tézis és topik mondatok 7.
Bekezdésszerkezet
és kötés 8.
Összehasonlítás
és kontraszt 9.
Összefoglaló
írása: tény és vélemény elkülönítése 10.
Érvelő írás:
különböző álláspontok megjelenítése 11.
Érvtípusok,
érvelő esszé felépítése 12.
Kulturális
különbségek az írásban: forma és funkció 13.
Stílus és
központozás 14.
Teszt 15.
Zárás |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Aktív részvétel a
szemináriumi munkában, 3 írásbeli munka beadása, 1 teszt sikeres teljesítése. |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Boardman, C. A. & Frydenberg, J. ( 2002). Writing to communicate. Paragraphs and essays. Harlow: Longman. Jordan, R. R. (1999). Academic writing course.
Harlow: Longman. Magnuczné Godó, Á. (2002). Written communication from a cross-cultural perspective. Miskolc: Bíbor Kiadó. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
|
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN302MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Alkalmazott nyelvészet |
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Applied linguistics |
Csütörtök 10.00-11.00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
előadás |
Aláírás, kollokvium |
1 |
1 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A kurzus célja, hogy
bemutassa i). az alkalmazott nyelvészet fogalmát és
területeit, ii). a nyelvet
mint pszichológiai, társadalmi, kulturális és pragmatikai jelenséget, és iii) az első és
második nyelv elsajátításának főbb elméleteit. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Orientáció 2.
Az alkalmazott nyelvészet fogalma és területei 3.
A nyelv
eredete, emberi és állati kommunikáció 4.
Kommunikáció-elmélet,
beszédaktus elmélet 5.
Nyelv,
gondolkodás és kultúra 1. 6.
Nyelv,
gondolkodás és kultúra 2. 7.
Nyelv és
társadalom: szociolingvisztikai perspektívák 8.
Az első és második nyelv elsajátításának
főbb elméletei 9.
A
nyelvelsajátítást befolyásoló tényezők 10.
A köztesnyelv
szerepe és jellegzetességei 11.
Az életkor
szerepe a nyelvelsajátításban 12.
Egyéni
tulajdonságok szerepe a nyelvelsajátításban 13.
A csoport
szerepe a nyelvtanulásban 14.
Az angol mint világnyelv: az angolt mint idegen nyelvet
beszélők státusza és kompetenciái 15.
Zárás |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Előadások látogatása |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Brown, H.D.
(2000). Principles of language learning
and teaching. Crystal, D. (1992). (Ed.). The encyclopaedia of language and linguistics. Oxford: Pergamon
Press. Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition.
Oxford: Oxford University Press. Simigné Fenyő, S. (2002). Bevezetés az alkalmazott nyelvészeti
terminológiába. Miskolc: Start Kiadó. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Coupland, N. & Jaworski, A. (1997). Sociolinguistics. London: Macmillan.
Gósy, M. (1999). Pszicholingvisztika.
Budapest: Corvina. Wardhaugh, R. (1994). Investigating language.
Oxford, UK.,
Cambridge, USA: Blackwell. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN303MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Alkalmazott nyelvészet |
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
Magnuczné dr. Godó Ágnes |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Applied linguistics |
Csütörtök 11.00-13.00 Kedd 14:00-16:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
Gyakorlati jegy |
2 |
2 |
|
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A kurzus célja, hogy
bemutassa i). az alkalmazott nyelvészet fogalmát és
területeit, ii). a nyelvet
mint pszichológiai, társadalmi, kulturális és pragmatikai jelenséget, és iii) az első és
második nyelv elsajátításának főbb elméleteit. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Orientáció 2.
Az alkalmazott nyelvészet fogalma és területei 3.
A nyelv
eredete, emberi és állati kommunikáció 4.
Kommunikáció-elmélet,
beszédaktus elmélet 5.
Nyelv,
gondolkodás és kultúra 6.
Nyelv és
társadalom: szociolingvisztikai perspektívák 7.
Teszt 1. 8.
Az első és második nyelv elsajátításának
főbb elméletei 9.
A
nyelvelsajátítást befolyásoló tényezők 10.
Az életkor
szerepe a nyelvelsajátításban 11.
Egyéni
tulajdonságok szerepe a nyelvelsajátításban 12.
A csoport
szerepe a nyelvtanulásban 13.
Az angol mint világnyelv: az angolt mint idegen nyelvet
beszélők státusza és kompetenciái 14.
Teszt 2. 15.
Zárás |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Aktív részvétel a
szemináriumi munkában, 2 zárthelyi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Brown, H.D.
(2000). Principles of language learning
and teaching. Crystal, D. (1992). (Ed.). The encyclopaedia of language and linguistics. Oxford: Pergamon
Press. Ellis, R. (1994). The study of second language acquisition.
Oxford: Oxford University Press. Simigné Fenyő, S. (2002). Bevezetés az alkalmazott nyelvészeti
terminológiába. Miskolc: Start Kiadó. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Coupland, N. & Jaworski, A. (1997). Sociolinguistics. London: Macmillan.
Gósy, M. (1999). Pszicholingvisztika.
Budapest: Corvina. Wardhaugh, R. (1994). Investigating language.
Oxford, UK.,
Cambridge, USA: Blackwell. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN304MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Szóbeli
prezentációs készségek 1. |
Molnár Erzsébet |
Molnár Erzsébet |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Communication Skills |
Hétfő: 13:00-14:00 Kedd:10:00-11:00,12:00-13:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
Gyakorlati jegy |
1 |
1 |
BTANN216ALM |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A szeminárium szorosan
kapcsolódik a Szóbeli prezentációs készségek című
előadáshoz. a szeminárimok keretében a hallgatók
megismerkedhetnek a szóbeli előadás- és érvelési típusok/technikák
funkciójával és formai jellegzetességeivel, valamint segítséget kapnak ahhoz,
hogy különböző előadástípusokat készíthessenek el, és begyakorolhassák azokat
a verbális és non-verbális kommunikációs eszközöket, amelyekkel élvezetes
prezentációkat tarthatnak. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Orientation 1-3 What makes a good presentation 4-5 Outlinig ideas 6-7 Proposing and supporting 8-9 Communicationg
with the audience 10-11 Reponting to questions 12-14 Presentations 15 Evaluation |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
prezentáció |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Comfort, J. Effective Presentations. OUP, Fisher, A. Critical Thinking: An Introduction. Cambridge University
Press, 2001. Godefroy, C.H. and
BARRAT, S. Confident Public Speaking.
Third edition. Piatkus, Magnuczné
, Godó, Á. Presentation Skills: A
Training Course for Effective Professional Communication. Apertus-Bíbor Kiadó, |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Swatridge, C. Critical Thinking: A Teachers’ Guide. Assessment and Qualifications, Manchester, 2005. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN305MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Fordítás |
|
|
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Translation |
Szerda:10:00-11:00,
11:00-12:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
Szeminárium |
Gyakorlati jegy |
1 |
1 |
BTANL216ALM |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A fordítási készségek
oktatása során a hangsúly a magyarról angolra, illetve az angolról magyarra
történő szövegek fordításának legszükségesebb, legalapvetőbb elemeire
helyeződik: nyelvi-nyelvhelyességi kérdések, átváltási műveletek, fordítási
technikák, párhuzamos szövegek, valamint a fordítások informatikai és
technikai háttere. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Bevezetés: a
fordítás elméleti kérdései 2-14.
Fordítási gyakorlatok 15. Összefoglalás, értékelés |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Szemináriumi dolgozat |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Bart-Klaudy-Szöllősy: Angol fordítóiskola – Fordítás angolról magyarra
és magyarról angolra (Bp.: Corvina, 1996) |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
|
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
www.mfi.uni-miskolc.hu/dosa |
||||||
Neptun kód: |
BTANN306MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Mondatelemzés I. |
Szabóné dr Papp Judit |
Szabóné dr Papp Judit |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Syntax I. |
hétfő:
8:00-10:00, kedd 14:00-16:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
gyakorlati jegy |
2 |
2 |
BTANN216ALM |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A szemináriumok az előadásokkal párhuzamosan haladva azok témáját
dolgozzák fel problémamegoldó feladatok formájában, céljuk az előadások
anyagának elmélyítése, a szintaxis formalizmusának elsajátítása, a mondat
szerkezeti felépítésének alapos megismerése.
Témánk ebben a félévben az egyszerű mondat, az összetett mondatokkal
részletesebben a Mondatelemzés II. kurzus keretében foglalkozunk majd. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
3. Terminológiai alapok: mondat,
mondattípusok, fő- és mellékmondat, frázis, összetevők. 4. Az angol egyszerű mondat
lehetséges felépítései, mondatrészek, függési viszonyok. Kötelező és tetszőleges bővítmények. 5-6. Funkcionális mondatelemzés és
ágrajzok. 7-8. Az ige alkategóriái és azok
szerepe az igével alkotott mondat felépítésében: tárgyatlan és tárgyas igék, kopulák és kötelező bővítményeik. 9. Prepozíciós és több szóelemből
álló igék (phrasal verb):
a felszíni szerkezetben sok esetben hasonló
igetípusok alapvető szintaktikai és szemantikai
eltérései. 10-13. Az egyszerű mondat
funkcionális részeinek (alany , tárgy,
állítmánykiegészítő, határozó) szintaktikai és szemantikai sajátosságai,
típusai. 14. Frázisstruktúra szabályok: a
funkcionális mondatrészek megjelenési formái a mondat ágrajzok segítségével elemzett hierarchikus
szerkezetében. |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Két zárthelyi dolgozat legalább
elégséges eredménnyel történő megírása, az órákon való aktív
részvétel. |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Burton-Roberts,
N.1986. Analysing Sentences. New York: Longman. Kenesei, A. Quirk, R. , Greenbaum, S. York: Longman. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Haegeman,L.1991. Introduction to Government and Binding Theory.
Blackwell, Oxford. Horrocks, G.
1987. Generative Grammar.
Longman Linguistics Library. New York: Longman. Radford, A. 1988. Transformational Grammar. CUP, Cambridge. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN307MIN |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
Modernkori brit
történelem |
Dr. Urbán Anna |
Dr. Urbán Anna |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
Modern British History |
Kedd:11:00-12:00 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
előadás |
|
1 |
2 |
BTANN216ALM |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A z előadás foglalkozik a
Brit Birodalom visszahúzódásától napjainkig terjedő brit történelemmel |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.
Victorian Age 2.
End of
Empire 3.
Liberalism, Labourism 4.
Tariff Reform 5.
Britain in the first
World War 6.
Between the two world
wars 7.
Britain’s role in World War II 8.
International situation and elections after World War II 9.
Britain and the First
Cold War 10. After Suez 11. Labour victory in Britain 12. Britain and Europe;
entry into the European Economic Community 13. The revial and the Second
Cold War 14. The end of the ’Special
Relationship’? 15. Conservativism, Labourism, Pragmatism |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Részvétel az előadásokon, zh, kollokvium |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
Urbán A.
2002. Modern British History. Miskolc: Bíbor
Kiadó. 104pp O’ Callaghan,
1996. Az Illustrated History
of Britain, London: Longman |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
Morgan, K. 1984. The Oxford Illustrated
History of Britain, Oxford: Oxford Universitys
Press |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
|
||||||
Neptun kód: |
BTANN308SZM |
|||||
Az óra címe: |
Oktató: |
Tárgyjegyző: |
||||
A középkor, reneszánsz
és restauráció angol irodalma |
Dr. Dr. |
Dr. |
||||
Az óra címe angol
nyelven: |
Az óra időpontja: |
|||||
English Literature in the Middle Ages,
Renaissance and Restoration |
Kedd 12-14 Csütörtök 15-17 |
|||||
Az óra tanterv szerinti
felhasználhatósága: |
||||||
|
||||||
Az óra típusa: |
Beszám. kötelezettség |
Heti óraszám: |
Kreditérték: |
Előfeltétel: |
||
szeminárium |
Gyakorlati jegy |
2 |
2 |
BTANN216ALM |
||
Az óra rövid tartalmi
ismertetése: |
||||||
A szemináriumi
foglalkozások elemzések és kiselőadások formájában tekintik át az angol
irodalom történetét a kezdetektől a restauráció koráig. Megismertetik a
hallgatókat a korai angol irodalom fejlődéstörténetének állomásaival,
kiemelkedő egyéniségeinek munkásságával, különös tekintettel az európai
összefüggésekre és a brit sajátosságokra. A teljesség igénye nélkül
elsősorban arra leszünk kíváncsiak, hogy a nevezett korszakokban az egyes
műfajok hogyan változtak az idők folyamán. Az áttekintés jelentőségüknek
megfelelően mutatja be az egyes korszakokat, és kiemelten foglalkozik a
reneszánsz irodalmával. Bár kitér a próza fejlődésének kérdéseire, a líra
kapcsán különös figyelmet fordít a szonett változataira Wyatt-től
Miltonig, valamint a drámai műfajok sokszínűségére a középkori moralitásoktól
a restaurációs vígjátékig. |
||||||
Az óra tematikája,
vizsgakérdések stb.
részletes ismertetése: |
||||||
1.Az
eposz. A hősi eposz: Beowulf,
a keresztény eposz: Milton: Paradise Lost. 2.Allegória: Piers Plowman, Everyman, Spenser: The Faerie Queene, Bunyan: The Pilgrim’s Progress. 3.Balladák: ’Lord Randall’, románcok: Malory: Morte Darthur, Sir Gawain and the Green
Knight. 4.Műfaji sokszínűség G. Chaucer The Canterbury Tales c. művében:
’The Knight’s Tale’, ’The Miller’s
Tale’, ’The Wife of Bath’s
Tale,’ The Pardoner’s Tale’, ’The Franklin’s
Tale’, ’The Nuns’Priest’s Tale’. 5.Szonettek: Wyatt, Surrey, Sidney, Spenser, Shakespeare, Donne,
Milton. 6.Dolgozat. Shakespeare drámai műfajai. 7.A tragédia: Shakespeare: Hamlet I. felvonás, a dráma forrásai és témái. 8.Hamlet II. felvonás, a dráma struktúrája, a konfliktus. 9.Hamlet III. felvonás, Hamlet jelleme, a késlekedés
problémája 10.Hamlet IV. felvonás, a mű karakterei. 11.Hamlet V. felvonás. Összefoglalás. 12.Dolgozat a Hamlet
c. tragédiából. King Lear ,Macbeth 13.Komédiák: A Midsummer Night’s Dream, As You
Like It. 14Románcok:
The Tempest,
kitekintés a királydrámákra és a tragikomédiákra. 15.Összefoglalás. |
||||||
Jegy szerzésének
feltételei: |
||||||
Órai és otthoni dolgozat,
kiselőadás |
||||||
Fontosabb kötelező
irodalom jegyzéke: |
||||||
1.BRAUNMULLER,
A.R. – M. HATTAWAY (eds.):
The Cambridge Companion
to English
Renaissance Drama.
CUP, Cambridge, 1990. 2.PÁLFFY I. – SZILASSY Z. : English Literature
from 1485 to 1660.
Nemzeti Tankönyvkiadó, 1993. 3.CATTANEO,
A.: A World of Words. Carlo Signorelli Editore, 1995. |
||||||
Fontosabb ajánlott
irodalom jegyzéke: |
||||||
1.SZENCZI M.: English
Drama in the Middle Ages
and the Renaissance. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2.WELLS, S. (ed.) The Cambridge Companion
to Shakespeare Studies.CUP,
Cambridge, 1986. 3.WALLER, G.: English
Poetry of the Sixteenth Century. Longman, Harlow, 1993. |
||||||
Egyéb tudnivalók: |
||||||
- |
||||||